loading...
بورسی انلاین
qasem-hamed بازدید : 210 یکشنبه 31 شهریور 1392 نظرات (0)

شاخص کل با توجه به سقوط قیمت ارز در دومین روز کاری هفته و آخرین روز کاری فصل تابستان افت 346 واحدی را تجربه کرد  و بار دیگر به کانال 61 هزار واحدی بازگشت.نماد معاملاتی شبندر با 116 واحد و فارس با 92 واحد بیشترین تاثیر منفی و نماد معاملاتی پارسان با 73 و مپنا با 44 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

ارزش کل معاملات بورس به 342.8 میلیارد تومان رسید که بیشترین ارزش به معاملات مپنا با 28.6 میلیارد تومان،فارس با 27.2 میلیارد تومان و پارسان با 23.5 میلیارد تومان اختصاص داشت.

در بازار فرابورس نیز شاخص کل افت 18 واحدی را تجریه کرد و به رعدد 679 واحد رسید.ارزش کل معاملات این بازار نیز بالغ بر 182.5 میلیارد تومان بود.

 

بازار امروز تحت تاثیر افت قیمت دلار بود.با اینکه برخی تحریم ها لغو شده است و گفته می شود لغو تحریم های سوئیفت بانکی نیز  در پیش است اما هنوز خبری از برداشته شدن بیشتر تحریم ها نیست.امیدها به برداشتن بیشتر تحریم ها زیاد می باشد ولی ریزش دلار با واقعیت ها منطبق نمی باشد.اگر تحریم سوئیفت کامل لغو شود و محدودیتی در خرید و فروش ارز در کشور نباشد می توان گفت که افت دلار منطقی ست .در گزارش های قبلی اشاره کردیم شرایط فعلی اقتصاد و کشور خاص می باشد و سهامداران باید با توجه به این تحولات نگاه خود در سرمایه گذاری را تغییر دهند .زمانی دلار 3500 تومان بود و شرکت های صادرات محور تعدیل سودهای بسیار خوب می دادند در این بین شرکت های مصرف کننده شرایط خوبی نداشتند.وضعیت فعلی در ظاهر نشان می دهد شرایط در حال عکس شدن می باشد.شرکت های مصرف کننده با افت دلار هزینه های کمتری را متحمل خواهند شد و می توانند مورد توجه باشد اما بارها اشاره کرده ایم که افت دلار حتی به 2500 تومان نیز تهدیدی برای سوددهی شرکت های صادراتی که اکثرا نرخ دلار را در بودجه نرخ مبادلاتی لحاظ کرده اند ،نمی باشد.اتفاقی که باعث شده دلار در مسیر نزولی قرار بگیرد ،به نفع شرکت های صادراتی نیز می باشد.این شرکت ها که سال ها تحت تاثیر تحریم ها ، با تعویق در اجرای طرح های توسعه ای خود مواجه بوده اند در صورت رفع تحریم ها هم هزینه های اجرای طرح های مهم خود را پایین می آوردند و هم سرعت افتتاح نیز بیشتر می شود بنابراین این یک مزیت مهم برای آنها می باشد که به مراتب اثرات سازنده تری از رشد نرخ دلار دارد.

این یک نظر با فرض کاهش نرخ دلار و برداشته شدن تحریم ها می باشد اما در کوتاه مدت بازار منتظر تحولات در روزهای آینده و مسیر حرکت قیمتی دلار می باشد.هنوز پیش بینی ها از وضعیت فعلی و آینده بازار سخت می باشد ولی توصیه این است که نه تحت تاثیر افزایش نرخ دلار قرار بگیریم و نه تحت تاثیر کاهش نرخ دلار! هر چند کاهش نرخ دلار و تثبیت آن ریسک سرمایه گذاری را در بلند مدت کاهش می دهد اما در کوتاه مدت ممکن است نوساناتی را در قیمت سهام برخی صنایع و شرکت ها به وجود آورد .

برای فردا اگر دلار افتی نداشته باشد و در بیش از 2900 تومان بماند انتظار بازار بهتری را داریم ولی با توجه به تحولات سیاسی که ممکن است در روزهای آینده رخ دهد، شاید تا حدودی نیز سهامداران سیاست انتظار را در پیش بگیرند.

در اخبار حاشیه ای بازار، دلار تا این لحظه کاهشی نبوده و حتی رشد نیز داشته و به بیش از 2900 تومان رسیده است.این خبر خوبی برای بازار فردا می باشد البته اگر تا پایان افت نداشته باشد.د رمورد نرخ دلار باید گفت با شرایط فعلی اقتصاد ، دولت نیز مایل به افت دلار نیست و در حالی هنوز تحریم های زیادی در کشور در حال اجرا شدن است که کاهش نرخ دلار و تقویت ریال با رشد اقتصادی منفی کشور اصلا منطقی نمی باشد.

در اخبار سیاسی روز گذشته در مورد دیدارهای احتمالی سران ایران با فرانسه و آمریکا صحبت کردیم.در روزهای آتی با این دیدارها به ویژه دیدار روحانی با اوباما اگر اتفاق بیفتد شاید شرایط طور دیگری رقم بخورد.

در بازار طلا و سکه ،هر سکه تا این لحظه با رشد 10 هزار تومانی روبرو و به 925 هزار تومان رسیده است.طلای 18 عیار نیز 95 هزار تومان در هر گرم می باشد.قیمت سکه در ارزش ذاتی خود می باشد و اگر دلار افت نکند و انس نیز در 1325 دلار بماند سکه نیز افتی نخواهد داشت.

در بازار داخلی چه خبر بود؟

یکی از گروه هایی که بیشتر از همه تحت تاثیر افت دلار بوده است گروه پتروشیمی بوده .بیشتر شرکت های این صنعت نرخ دلار را در بودجه نرخ مرکز مبادلات لحاظ کرده اند و از این نظر با احتیاط عمل کرده اند بنابراین افت دلار به 2500 هم تعدیل منفی را برای آنها رقم نخواهد زد لیکن از تعدیل مثبت آنها خواهد کاست.به نظر می رسد افت دلار تا حدودی قیمت ها در بورس کالا را نیز تغییر دهد

زاگرس و جم دو شرکتی هستند که دلار را به ترتیب در بودجه خود 3000 تومان و 3200 تومان لحاظ کرده اند.در مورد زاگرس باید گفت که اولا نرخ گاز افزایش زیادی نخواهد داشت و از این بابت تعدیل منفی ندارد، نرخ دلار نیز اگر تا 2600 تومان کاهشی باشد با توجه به افزایش نرخ متانول به بیش از 400 دلار بازهم تعدیل منفی نخواهد داشت.ضمن اینکه برداشتن برخی تحریم ها و محدودیت در خرید متانول شرکت از سوی کشورهای خارجی افزایش مقدار صادرات شرکت را هم در پی خواهد داشت.

اما جم که امروز تا کمتر از 1600 تومان نیز افت داشت روز پر معامله ای داشت.شرکتی که دلار را در بودجه خود 3200 تومان در نظر گرفته حالا تحت تاثیر افت دلار قرار گرفته است.البته به نظر این شرکت نیز با افت دلار تعدیل منفی نخواهد داد چرا که نرخ محصولات صادراتی شرکت نسبت به مرداد ماه رشد خوبی داشته اند. پلی اتیلن سنگین بادی شرکت به بیش از 1530 دلار و پلی اتیلن سنگین تزریقی 1490 دلار رسیده است ،پلی اتیلن سبک فیلم خود را بیش از 1540 دلار می فروشد.این نرخ در بودجه کمتر از 1400 دلار لحاظ کرده است.قیمت انواع پروپیلن شرکت نیز در شهریور ماه نسبت به مرداد با رشد خوبی همراه بوده است.

پارسان بالاخره باز شد.قیمت بازگشایی در 937 تومان بود و در همین حوالی نیز متعادل شد.شرکت سود هر سهم خود را در آخرین پیش بینی 1809 ریال اعلام کرده است.ناو سهم بر اساس آخرین اطلاعات و بروز رسانی قیمت زیر مجموعه ها و همچنین با فرض تملک کامل در شیراز حدودا 1346 تومان می باشد که اگر 75 تا 80 درصد آن را نیز به عنوان قیمت منطقی برای سهم در نظر بگیریم ، قیمت 1000 تومان و بیشتر بدست می آید.سهم در روز منفی و جو پر فروش پتروشیمی ها به بازار آمد و به همین دلیل قیمت سهم تحت تاثیر این عامل قرار گرفت

تاپیکو که روز گذشته در بیش از 380 بازگشایی شده بود امروز به کمتر از 370 تومان رسید و صف فروش را نیز تجربه کرد.سهم در قیمت های فعلی حمایت می شود ولی افت زیر مجموعه ها شاید سهم را به کمتر از 360 تومان نیز برساند

پتروشیمی فارابی طی نامه ای به سازمان بورس اعلام کرده است باتوجه به اطلاعات فعلی هیچگونه تغییری در پیش بینی سود هر سهم برآورد نمی گرددوپیش بینی سود هر سهم برای سال مالی جاری کماکان مبلغ 3221میباشد.

در شیمیایی ها شکربن برای تعدیل عایدی متوقف شد . شدوص بدون رشد قیمتی خاصی در 13588 ریال به بازار بازگشت.شرکت سود هر سهم سال مالی جاری خود را از 1598 ریال به 200 تومان افزایش داده است. با توجه به عملکرد واقعي 5 ماهه اول سال 1392و به دليل عدم افزايش قيمت مواد اوليه به ميزان پيش بيني شده قبلي و همچنين عدم افزايش قيمت حامل هاي انرژي و کاهش هزينه هاي سربار، قيمت تمام شده برآوردي کاهش يافته است. همچنين به تناسب کاهش قيمت تمام شده، نرخ فروش نيز کاهش يافته و اين پيش بيني با آخرين نرخ فروش محاسبه شده است.تداوم نرخ های فعلی بودجه تعدیل مثبت دیگری را برای شرکت رقم خواهد زد

فلزی ها و معدنی ها هم با توجه به افت دلار نوسانی شده اند و شرکت های مربوطه با توجه به این موضوع افت قیمت داشتند.عمده فروش فلزی ها در بازار داخلی می باشد ولی قیمت ها در بورس کالا متاثر از نرخ دلار خواهند بود.

فخوز که در ابتدای وقت در قیمت های بیش از 3900 تومان صف خرید داشت در ادامه با افزایش عرضه ها روند متعادلی داشت.شرکت پوشش و تعدیل خوبی با توجه به حجم قابل توجه فروش شمش و تختال در بورس کالا،در شش ماهه خواهد داشت.

بانکی ها با توجه به احتمال لغو تحریم مبادلات بین بانکی با بانک های جهانی مورد توجه هستند خبر اجرایی شدن افزایش سرمایه 160 درصدی وبصادر نیز بر روند رو به رشد سهام گروه موثر می باشد.

در دارویی ها عرضه اولیه دتولید در 999 تومان را داشتیم که انتظار این بود در 900 تومان و کمتر عرضه شود ولی با توجه به سرمایه کم در روزهای آینده مورد توجه قرار خواهد گرفت. دتولید سود هر سهم سال مالی جاری خود را 1841 ریال پیش بینی کرده است و در سه ماهه نخست سال نیز 24 درصد آن را پوشش داده است.برای سال مالی قبل 996 ریال به ازای هر سهم محقق کرده بود.سیاست تقسیم سود شرکت نیز 70 درصد می باشد.

شایان ذکر است شرکت در برآورد سود هر سهم خود از آخرین نرخ های فروش سازمان غذا و دارو در تاریخ 10/4/92 استفاده کرده است .نرخ تسعیر ارز نیز ( هر یورو 3237 تومان و هر دلار 2478 تومان) در نظر گرفته شده است.

شرکت همچنین قصد دارد سرمایه خود را از 10 میلیارد تومان به 13 میلیارد تومان از محل مطالبات افزایش دهد.

شرکت انواع گوناگونی از محصولات دارویی را تولید می کند از جمله انواع قرص و دراژه ، شربت،آمپول،پماد و ژل،کپسول،قطره،شیاف و ... مهمترین محصولات شرکت قرص و دراژه، کپسول و محلول های ضد عفونی کننده می باشد.برخی از محصولات نظیر قطره های خوراکی ،قلم بینی و قطره های استریل که حاشیه سود کمتری داشته اند و از صرفه اقتصادی کمتری برخوردار بوده اند به تدریح تولید آنها کاسته شده است.

مالک دتولید والبر می باشد.هر سهم دتولید برای والبر 150 تومان تمام شده است.عرضه سهم با قیمت 999 تومان تقریبا 8.5 میلیارد تومان به سود آن اضافه می کند که به ازای هر سهم 6 تومان بر سود هر سهم شرکت تاثیر دارد

در تجهیزاتی ها مپنا روز پر معامله ای داشت و با صف خرید همراه شد.گفته می شود بخشی از مطالبات شرکت از دولت به زودی نقدی دریافت خواهد شد.سایر شرکت های گروه منفی معامله شدند.

امروز روز منفی تمامی پالایشگاهی های بورسی و فرابورسی بود.اگر کاهش نرخ دلار را دلیل افت قیمت ها بدانیم بهانه ای بیش نیست.دلار این گروه مبادلاتی ست و دلار اگر تا 2500 هم کاهش یابد تازه به دلار بودجه این شرکت ها می رسد.خبر تعویق در افتتاح طرح بنزین سازی شبندر تا حدودی سهام این گروه را تحت تاثیر قرار داده است.شرایط بنیادی گروه مثبت ارزیابی می شود اما نباید انتظار داشت پی بر ای این گروه به بیش از 10 برسد.در این گروه گفته می شود شراز با تعدیل مثبت به بازار باز خواهد گشت.دیروز نیز گروه مالی ملت خریدار شپنا و شبندر بود در شبریز نیز هامون سپاهان حامی سهم می باشد

شرکت های خدماتی و الکترونیکی روزی متعادل داشتند.رانفور به قیمت های درصد مثبت کامل رسید و رتاپ و رکیش نیز رشد قیمتی بیش از 3 درصدی داشتند.مجموعه رانفور این روزها فروشنده سنگین رکیش هستند.

در سایر نمادها و گروه ها:

در بیمه ای ها به جز دانا و آسیا سایر نمادها رشد خوبی داشتند.باید دید بقیه شرکت های گروه نیز افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی دارایی ها خواهند داشت یا خبر.

حمل و نقلی ها همچنان تحت تاثیر لغو تحریم های کشتیرانی با رشد قیمت همراه هستندحکشتی،حفارس،حتاید و حپترو امروز هم صف خری بودند.حتوکا و توریل روند و مثبت و متعادلی داشتند.

در لیزینگی ها ولساپا برای تعدیل متوقف شده است .ولیز امروز مثبت بود و لصنم و ولغدر نیز معاملات متعادلی داشتند.

در سرمایه گذاری ها در مورد وصنا قبلا صحبت کرده بودیم.شرایط بنیادی سهم را توضیح داده بودیم و حالا در حال رشد می باشد.وساپا نیز با توجه به اقبال به خودرویی ها با اقبال روبرو بود.

 در غذایی ها غبشهر دیروز متوقف شد که خبر خوبی برای مجموعه بود.غشاذر که تولید کننده محصولات لبنی ست اعلام کرده که افزایش نرخ اخیر محصولات در بودجه لحاظ شده است و از این بابت تعدیلی نداریم

خودرویی ها و قطعه سازان به جز فنر سازی زر یکپارچه صف خرید بودند.شرایط تولیدی خودرویی ها و قطعه سازان مثبت می باشد و بدهی های بانکی این گروه نیز با برنامه ریزی های رقیق در حال تسویه شدن می باشد

در برقی ها دیروز در مورد افزایش سرمایه بموتو صحبت کردیم و امروز صف خرید بود.

در معدنی ها کاما با توجه به احتمال تعدیل عایدی مثبت در شش ماهه همچنان با صف خرید پیش می رود.

در گروه ساخت محصولات فلزی فلامی و فلوله با رشد قیمت روبرو شدند.لامیران در بودجه سال مالی منتهی به 31/6/93 مبلغ 2.7 میلیون دلار واردات مواد اولیه با دلار 3250 تومان در نظر گرفته است که افت دلار کاملا به نفع آن می باشد.فلوله که صادرات هم دارد پیش بینی حدودا 4 میلیون یورو واردات داشته که هر یورو را 4 هزار تومان در نظر گرفته است.شرکت در سه ماهه ابتدای سال 5.8 میلیون دلار صادرات داشته که با دلار 3200 تومان تسعیر شده است.                          پرشین تحلیل

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
با سلام" این وبسایت سعی دارد تا کلیه اخبار و شايعات مهم و مسائل مرتبط با بورس را جمع آوری نماید و کاملا رایگان میباشد"جهت استفاده از تمامی امکانات لطفا عضو شوید...مدیریت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1304
  • کل نظرات : 94
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 2521
  • آی پی امروز : 48
  • آی پی دیروز : 220
  • بازدید امروز : 166
  • باردید دیروز : 579
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 166
  • بازدید ماه : 11,336
  • بازدید سال : 57,648
  • بازدید کلی : 923,761
  • کدهای اختصاصی