loading...
بورسی انلاین
qasem-hamed بازدید : 227 دوشنبه 01 مهر 1392 نظرات (0)

شاخص کل در اولین روز کاری فصل پاییز رشد 1197 واحدی روبرو شد و ضمن پس گرفتن کانال 62 هزار واحدی در آستانه ورود به کانال 63 هزار واحدی قرار گرفت.نماد معاملاتیشبندر با 128 ، فارس با 91 و شپنا با 83 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر این نماگر بازار بورس داشتند.

ارزش کل معاملات هم در این روز رقم 339.2 میلیارد تومانی را به ثبت رساند که بیشترین ارزش به معاملات فملی با 59.1 میلیارد تومان و ومعادن با 26.7 میلیارد تومان تعلق داشت البته لازم به ذکر است که 57.6 میلیارد تومان معاملات فملی و حدودا 23.9 میلیارد تومان معاملات ومعادن به صورت بلوکی و درون گروهی بود.

در بازار فرابورس نیز در حالی رشد 14 واحدی برای شاخص کل رقم خورد که ارزش این بازار نیز به 177.7 میلیارد تومان رسید.

 

بازار بورس بعد از توقف افت دلار و تثبیت آن به بیش از 2900 تومان شرایط بهتری پیدا کرد.حال و هوای دلاری این روزها در کنار اخبار مثبت سیاسی و لغو احتمالی تحریم ها که احتمالا به زودی سوئیفت بانکی نیز لغو تحریم خواهد شد،باعث شده بازار شرایط خاصی پیدا کند.از امروز خریدهای اعتباری هم شروع شده است و بر حجم خریدها افزوده است.رئیس جمهور نیز ساعتی قبل به منظور شرکت در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شد.تحولات سیاسی پیش رو و نتیجه ملاقات های احتمالی مهم در روزهای آتی که جهانیان نیز نگاه ویژه ای به آن به خصوص به دیدار احتمالی دکتر روحانی و اوباما ، به طور کامل از سوی سهامداران و فعالان بازار سرمایه رصد می شود .در اولین ملاقات های مهم امروز دکتر ظریف با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس دیدار و گفت‌وگو می‌کند.نتیجه دیدارها مهم است ولی لغو تحریم های بیشتر در عمل مهم تر می باشد.

افت احتمالی دلار در روزهای آتی شاید بسیاری را نگران کرده باشد ولی سهامداران و همه فعلان اقتصادی باید توجه داشته باشند افت دلار زمانی اتفاق می افتد و تثبیت می شود که در عمل نتایج لغو تحریم ها را ببینیم.اگر توافق شود ولی عملکرد این توافقات را در اقتصاد نبینیم منطقی برای افت دلار به کمتر از 3000 تومان نیست.یکی از مهمترین تحریم هایی که لغو آن در کاهش دلار تاثیر دارد برداشتن تحریم های سوئیفت بانکی می باشد چرا که این اتفاق اگر بیفتد در بلند مدت ( نه در کوتاه مدت) بانک ها می توانند در فروش دلار محدودیتی نداشته باشند.یک نکته را بازهم تکرار می کنیم که لغو تحریم ها یعنی کاهش دلار و در مقابل یعنی افزایش صادرات پس افزایش صادرات و کاهش هزینه های تولید جایگزین مناسبی برای افت قیمت دلار در سوددهی شرکت های صادرات محور می شود.بنابراین سهامداران خیلی هیجانی عمل نکنند و به مزیت های شرکت های صادرات محور در آینده پی ببرند

اما امروز عامل بازارهای جهانی و  نوسانات احتمالی قیمت ها در بورس کالا  نیز در بازار تاثیر  گذار بوده است.در بازارهای جهانی فلزات اساسی که با شروع افت داشتند تا حدودی افزایش قیمت داشته اند.نفت به 104 دلار رسیده است که افت بیشتر آن بر پالایشی ها و پتروشیمی ها تاثیر دارد. انس طلا به 1328 دلار رسیده است.پس از کاهش شدید قیمت جهانی طلا در روز جمعه در پی نگرانی های بین المللی نسبت به متوقف شدن بخشی از برنامه محرک پولی فدرال رزرو آمریکا، قیمت این فلز گرانبها امروز با نوسان جزئی همراه شد.

افت نرخ دلار به کمتر از 3000 تومان نیز بر معاملات بورس کالا و قیمت ها تاثیر خواهد گذاشت که باید دید چه اتفاقی می افتد.البته از دیورز شاهد بوده ایم که در بازار آزاد به دنبال موج کاهشی اخیر دلار، مقاطع فولادی تولید داخل همچنان روند افت قیمت‌ها را پی گرفته است.

اما نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره داشته باشیم این است که در روزهای آتی احتمالا توقف برخی نمادهای مهم را برای تعدیل مثبت داشته باشیم.گزارش های شش ماهه در پیش است و خیلی از شرکت به واسطه رشد تولید و فروش و خیلی نیز به واسطه تسعیر ارز پوشش های خوبی خواهند داد.بنابراین در روزهای آتی این مورد نیز مورد توجه خواهد بود.

در جدیدترین اخبار؛ نخست وزیر اسرائیل قرار است در سازمان ملل اعلام کند که ایران همان ترفندهای کره شمالی را در زمینه برنامه هسته ای دنبال می کند. نتانیاهو همچنین در سازمان ملل خواستار توقف غنی سازی در ایران خواهد شد

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف از نزدیک شدن انگلیس به دریافت معافیت برای میدان گازی مشترک با ایران خبر داد و نوشت: این میدان ظرفیت تولید روزانه ۱۹۰ میلیون فوت مکعب گاز، معادل حدود ۵ درصد گاز تولیدی روزانه انگلیس را دارد.

در خبری دیگر یک مقام نزدیک به هیئت مذاکره‌کننده هسته‌‌ای کشورمان گفته: به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در ایران و دیگر تحولات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، فضای مذاکراتی بین ایران و 1+5 نسبت به گذشته به طور کامل دگرگون شده است.

در بازار داخلی چه خبر بود؟


پتروشیمی ها با توجه به عدم تداوم افت دلار روز مثبتی را در پیش گرفتند ضمن اینکه حتما سهامداران به خبرهای خوب این صنعت نیز توجه دارد.تاثیر خبر عدم افزایش نرخ خوراک گاز طبیعی به بیش از 7 سنت و تخفیف مناسب در نرخ خوراک مایع بر این گروه مثبت می باشد بنابراین بدون نگرانی خاصی از کاهش احتمالی نرخ دلار می توان با سرمایه گذاری در سهام این گروه بازدهی خوبی در سال های آینده بدست آورد.بازهم تکرار می کنیم افزایش صادرات محصولات این صنعت بر افت دلار غلبه می کند و اتفاقا صنعت را به پویایی و نشاط باز می گرداند.

پتروشیمی جم در 1600 تومان حمایت می شود .دیروز وصندوق از خریداران سهم بود.دلار در 2900 تومان قرار دارد و شرکت با این نرخ به هیچ وجه تعدیل منفی نخواهد داد.نرخ های جهانی محصولات پلیمری در حال رشد می باشد و عدم افزایش نرخ گازی و تخفیف نرخ خوراک مایع نیز مزیتی برای شرکت محسوب می شود.

شخارک بیش نزدیک 3 درصد رشد داشت.احتمالا در روزهای آتی سهم برای تعدیل مثبت متوقف شود.اثری هم از کاهش سود به واسطه افزایش نرخ خوراک نیست و با افزایش نرخ متانول و تسعیر ارز پوشش خوبی خواهد داشت.

فارس با اقبال روبرو بود.هنوز اخبار مربوط به گزارش احتمالی و مثبت سه ماهه و مجمعی که در پیش دارد و می تواند حاوی خبرهای مثبتی باشد روی سهم تاثیر دارد و سهم را با رشد همراه کرده است.

در مورد پارسان دیروز صحبت کردیم.گفتیم که با ناو نزدیک به 1400 تومان نباید قیمت سهم کمتر از 1000 تومان باشد.توضیح در بخش اخبار ویژه وجود دارد.

در گروه فلزی – معدنی نیز نوعی ترس با توجه به افت احتمالی دلار و تاثیر آن بر بازار آزاد فروش محصولات و بورس کالا حاکم شده است ولی این صنعت طرح های توسعه مهمی دارد که افتتاح هر چه سریع تر آن سال های درخشانی را برای آنها رقم خواهد زد.

فولادی ها روز مثبتی داشتند.در این بین صف خرید فخاس بیشتر بود.فخوز به بیش از 3900 تومان رسید و با انتشار گزارش شش ماهه که معمولا قبل از انتشار آن آماری از فروش می دهد، می تواند به بیش از 4000 تومان نیز برسد.

فولاد مبارکه افت و خیز زیادی نداشت و شاید به نوعی از کاهش احتمالی نرخ ورق در بورس کالا ترسیده است که به نظر نمی رسد افتی را در ورق شاهد باشیم.

وتوکا پانزدهمین روز همراه باصف خرید خود را نیز پشت سر گذاشت.شرکت که در روزهای اخیر به دلیل احتمال فروش فولاد متیل مورد توجه بود در اطلاعیه ای دیگر اعلام کرده در یک مناقصه مربوط به عملیات طراحی،مهندسی،تهیه و نصب کارخانه تغلیظ سنگ اهن به ظرفیت 2.4 میلیون تن و نورد گرم شماره 2 شرکت نموده است و در صورت برنده شدن تعدیلات لازم را اعلام میکند.

در سنگ آهنی ها که امروز رشد قیمت داشتند در خصوص آزادسازی قیمت سنگ آهن گفته می شود توافقاتی میان کگل و  کچاد و ذوب آهن در حال شکل گیری است، اما هنوز نتیجه نهایی پیرامون آن مشخص نیست

بانکی ها در این روزها مورد توجه هستند.موضوع لغو تحریم های سوئیفت و افزایش سرمایه ها باعث شده نقدینگی خوبی در گروه وارد شود.بانک انصار امروز به بیش از 250 تومان رسید .حمایت سهم 235-240 تومان می باشد و هدف میان مدت سهم نیز محدوده 300 تومان می باشد.در این گروه کفته می شود علاوه بر وبصادر،ونوین و وپارس نیز افزایش سرمایه دارند.

خودرویی ها همچنان مورد توجه هستند.اگر به گزارش های قبلی رجوع کنید بارها به طور مفصل در مورد شرایط خودرویی ها صحبت کرده ایم.حتی زمانی که با صف های فروش بدون عرضه روبرو بودند از شرایط خوب آنها حرف زده بودیم.

اگر تحریم این صنعت برداشته شود شاهد رشد بسیار خوب نمادها خواهیم بود.بنابر این اخبار این گروه را به دقت دنبال کنید. تحریم خودرو جزو جدیدترین تحریم‌ها بوده و به همین دلیل اگر قرار باشد لغو تحریمی صورت پذیرد در صدر فهرست تحریم‌های برطرف شده قرار خواهند داشت. در صورت رفع تحریم صنعت خودرو اثرات مثبت آن در کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کیفیت خودروهای داخلی از چند ماه آینده نمایان خواهد شد. فرآیند سفارش‌گذاری و خرید قطعات فرآیندی پنج، شش ماه است بنابراین با رفع تحریم صنعت خودرو، هزینه‌های تامین قطعات داخلی و خارجی کاهش یافته و کیفیت این قطعات نیز افزایش می‌یابد

ساختمانی ها هم روز خیلی خوبی داشتند.کم کم مجامع شرکت های ساختمانی نیز برگزار می شود به همین دلیل اخیرا تحرکات در این صنعت نیز زیاد شده است.در این گروهثفارس سهمی ست که اخیرا با اقبال ویژه ای روبرو شده است و فرهنگیان نیز عرضه هایی در آن داشته است.

سال مالی ثفارس منتهی به 31 شهوریور می باشد .برای سال مالی 92 درآخرین پیش بینی 165 ریال ( با فروش 3.8 میلیارد تومان) پیش بینی کرده و برای سال مالی جاری که از امروز شروع شده است 287 ریال ( با فروش 18 میلیارد تومان) پیش بینی کرده است.

عمده فروش شرکت از سه پروژه وصال ،نیکان و آسمان صدرا2 می باشد.شرکت در حالی از محل پروژه وصال در سال 92 مبلغی حدود 284 میلیون تومان  فروش پیش بینی کرده که این مبلغ در سال مالی جاری به 2.3 میلیارد تومان افزایش یافته است.از پروژه نیکان در سال 92 پیش بینی فروش 2 میلیارد تومانی داشته که برای سال 93 به 7.2 میلیارد تومان افزایش یافته است اما در آسمان صدرا 2 برای سال 92 فروشی پیش بینی نشده است اما برای سال جاری بیش از 8 میلیارد تومان از این محل برای فروش پیش بینی شده است.اما نکته مهمی که باید به آن اشاره داشت دو پروژه مهم نیکان و آسمان صدرا در سال 94 به طور کامل به فروش خواهند رسید .با این شرایط پیش بینی می شود از محل فروش پروژه نیکان به فروش خالص 113.8 میلیارد تومانی و از محل فروش آسمان صدرا به فروش خالص 25 میلیارد تومانی دست یابد که در کل 138.8 میلیارد تومان خواهد شد بنابرای وضعیت سال های آتی ثفارس بسیار مثبت ارزیابی می شود

در دیگر نمادها و گروه ها:

کاربری در مورد شرایط کفرا که در حال حاضر متوقف می باشد پرسیده بود . کفرا که در گزارش عملکرد سه ماهه مبلغ 2728 ریال به ازای هر سهم پیش بینی کرده گفته که به دلیل قرار دادهای جدید فروش و فروش محصولات با ارزش افزوده بالا 140 تومان دیگر به این سود خواهد افزود.

شرکت آجر و مواد ویژه می فروشد.آجر 73 درصد و مواد ویژه 27 درصد از مبلغ فروش آن را تشکیل می دهند.نرخ فروش آجر در سه ماهه واقعی 3278 تومان و نرخ فروش مواد ویژه 1196 تومان بوده است این در حالی ست که نرخ فروش آجر در بودجه 2449 تومان و مواد ویژه 1396 تومان می باشد.اگر نرخ فروش آجر را در بقیه سال هم همین نرخ سه ماهه بگیریم حدودا 23 میلیارد تومان به فروش شرکت اضافه می شود.فرض را نیز بر این می گیریم که مبلغ فروش مواد ویژه تغییری نداشته باشد( با توجه به نرخ بیشتر فروش در بودجه نسبت به سه ماهه) که البته اگر هم برای بقیه سال مثل نرخ سه ماهه بفروشد از این محل 3 میلیارد تومان از فروش شرکت کاسته خواهد شد.

اما در بخش بهای تمام شده و مواد مستقیم خاک های خام و پخته بوکسیت ها منیزیت ها سیمانها و کرومیت مصرف می کند که نرخ برخی از آنها در سه ماهه از بودجه بیشتر و نرخ برخی از نرخ واقعی سه ماهه کمتر می باشد.طبق محاسبات اگر نرخ ها را با شرایط واقعی تطبیق دهیم حدودا 9 میلیارد تومان به بهای تمام شده شرکت اضافه می شود.اما نکته مثبت دیگری که باید به آن توجه داشته این است که در سه ماهه واقعی 4.2 میلیون دلار واردات داشته که با دلار 3495 تومان انجام شده است.در اولین بودجه ارائه شده حدودا پیش بینی 14 میلیون دلار واردات مواد اولیه داشته که نرخ دلار را تقریبا 3100 تومان در نظر گرفته است بنابراین کاهش نرخ ارز با توجه به اینکه صادرات به مراتب کمتری دارد یک مزیت برای آن می باشد.اگر تاثیر قرار دادهای فروش و فروش محصولات با ارزش افزوده بالا را 140 تومان در نظر بگیریم شرکت می تواند سوای از اثرات احتمالی کاهش نرخ دلار، بازهم تعدیل مثبت داشته باشد

لخزر در حالی با صف خرید همراه بود که برای تعدیل عایدی متوقف شد.

در شیمیایی ها گفته می شود هم گلتاش تعدیل مثبت دارد و هم پاکسان.از شکربن هم که دیروز متوقف شد شایعاتی از تعدیل مثبت مناسب به گوش می رسد.شدوص هم که اخیرا تعدیل مثبت داد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
با سلام" این وبسایت سعی دارد تا کلیه اخبار و شايعات مهم و مسائل مرتبط با بورس را جمع آوری نماید و کاملا رایگان میباشد"جهت استفاده از تمامی امکانات لطفا عضو شوید...مدیریت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1304
  • کل نظرات : 94
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 2521
  • آی پی امروز : 212
  • آی پی دیروز : 131
  • بازدید امروز : 522
  • باردید دیروز : 557
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,996
  • بازدید ماه : 11,113
  • بازدید سال : 57,425
  • بازدید کلی : 923,538
  • کدهای اختصاصی